Sök:

Sökresultat:

458 Uppsatser om Ledningens förtroende - Sida 1 av 31

Konstauktioner online : Hur bygger auktionsverk fo?rtroende online?

Fo?rfattarna har uppma?rksammat en starkt uppa?tga?ende trend inom onlineauktioner sett till omsa?ttning och antal akto?rer. Med utga?ngspunkt i denna utveckling har fo?rfattarna underso?kt hur svenska auktionsverk bygger fo?rtroende gentemot kunder som handlar pa? onlineauktioner. Uppsatsen a?mnar besvara hur fo?retag inom denna bransch idag jobbar fo?r att bygga fo?rtroende gentemot sina kunder.

Ga?r det att ma?ta transparens i e-handelsklimat? Finns det ett samband mellan fo?rtroende och uppfattad transparens?

Denna empiriska studie underso?ker om det ga?r att finna ett samband mellan fo?rtroende och uppfattad transparens i e-handelsklimat. Fo?r att ma?ta fo?rtroende tar studien ha?nsyn till Harrison McKnights fo?rtroendekonstruktion fo?r e-handel (Trusting beliefs) tillga?nglig i hans studie (McKnight, Choudhury & Kacmar, 2002) Fo?r att ma?ta transparens har en transparenskonstruktion utformats (Perceived transparency). Begreppet transparens i studien har sitt ursprung i egen tolkning med tillho?rande modell och konstruktion.

Crowdfunding och förtroende : En studie om förtroendeskapande aspekter hos en ny finansiell intermediÀr.

Crowdfunding a?r en ny metod fo?r att finansiera fo?retag och projekt som under senare a?r bo?rjat fa? momentum. Genom att anva?nda kunskapen och kapitalet hos ?crowden? finansieras idag projekt som tidigare inte ansetts ha?llbara. Centralt inom alla finansieringsformer a?r fo?rtroendeskapandet mellan intressenterna, dock finns inga tidigare studier kring hur crowdfundingfo?retag skapar fo?rtroende till entrepreno?rer och finansia?rer.

Revenue Management - "Det Àr sÄ det Àr" : Vad ledningens förstÄelse för verktyget innebÀr för kundens upplevda rÀttvisa

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka om ledningens förstÄelse för Revenue Management (RM) pÄverkar kundens uppfattning om ett rÀttvist pris. De frÄgestÀllningar vi behandlar i uppsatsen Àr följande; Hur pÄverkar ledningens förstÄelse för RM frontpersonalens arbete med verktyget? Hur uppfattar frontpersonal att kunden reagerar pÄ RM? Slutsatser: Teori och fallstudie visar att ledningens förstÄelse Àr en grundlÀggande faktor för att arbetet med RM skall ha möjlighet att vara förenligt med ett kundperspektiv. För att arbetet med RM ska uppfattas rÀttvist av kunden krÀvs att högsta ledningen inser vikten av utbildning inom RM för all personal samt att pris följer tjÀnstekvaliteten..

Globala virtuella team : Hur pÄverkas de av kulturella skillnader?

Den ha?r studien a?mnar ge sto?rre fo?rsta?else fo?r den roll skillnader i nationell kultur spelar i globala virtuella team, ett arbetssa?tt som i allt sto?rre utstra?ckning anva?nds av globala fo?retag. Studien identifierar fyra byggstenar som ligger till grund fo?r teamets prestation; fo?rtroende, ledning, relationer och samarbete samt kommunikation. Utifra?n dessa teman ges en litteraturgenomga?ng som mynnar ut i en kvalitativ intervjustudie utfo?rd i ett globalt virtuellt team pa? IT-fo?retaget Tieto.

Hur smÄ och medelstora företag ser pÄ framgÄngsfaktorer för datalagerprojekt

Att utveckla datalager innebÀr hantering av ett antal faktorer som kan avgöra sÄvÀl implementationens framgÄng som misslyckande. Hantering av dessa faktorer pÄ smÄ och medelstora företag Àr kritisk eftersom företag av denna storlek Àr sÀrskilt kÀnsliga för de ekonomiska förluster detta kan orsaka.Denna rapport redovisar resultat frÄn en undersökning pÄ smÄ och medelstora företag inom VÀstra Götaland avseende dessa företags uppfattning av utveckling av datalager. Företag instÀmmer i stort sett med litteraturens beskrivning av det som huvudsakligen bör beaktas vid datalagersprojekt. Men, till skillnad med litteraturen, lÀgger respondenterna mer vikt pÄ ledningens engagemang i datalagerprojekt Àn pÄ ekonomi och teknikNyckelord: Datalager, SmÄ och medelstora företag, erfarenhet med datalager, ledningens stöd..

Generation Z i globala virtuella team : Nationella kulturskillnaders förÀndrade roll

I den ha?r uppsatsen fo?rses la?saren med en uppfattning om vilken roll nationella kulturskillnader spelar i globala virtuella team besta?ende av Generation Z. Vi fokuserar pa? dimensionen individualism-kollektivism, och gruppdynamik i globala virtuella team ur fo?ljande perspektiv; fo?rtroende, o?msesidigt beroende, kommunikation, samt relations- och uppgiftsrelaterade konflikter. Utifra?n va?r litteraturgenomga?ng formulerar vi tva? hypoteser; 1) att nationella kulturer ha?ller pa? att fo?ra?ndras, och 2) att nationella kulturskillnader inte upplevs existera la?ngre, vilka vi underso?ker genom en kvantitativ enka?t som skickats ut till studenter fra?n hela va?rlden.Va?rt resultat visar pa? att skillnader i nationell kultur har minskat inom vissa omra?den, som kommunikation och konflikthantering, medan de fortfarande a?r na?rvarande na?r det kommer till fo?rtroende och o?msesidigt beroende.

PÄverkar ledningens tillvÀgagÄngssÀtt utfallet vid ett informationssystemsinförande?

Syftet med detta arbete var att undersöka om ledningens tillvÀgagÄngssÀtt pÄverkar utfallet vid ett informationssysteminförande, inom den offentliga sektorn. Denna studie har gjorts frÄn bÄde anvÀndar- och ledningsperspektiv. Vi har genomfört en fallstudie pÄ olika enheter inom LuleÄ kommun, bÄde hos anvÀndare och ledning inom socialförvaltningen. Resultatet av undersökningen pekar pÄ att ledningens tillvÀgagÄngssÀtt pÄverkar utfallet. För att fÄ en god acceptans hos anvÀndarna kan man inte sluta arbetet med att förankra efter införandet av systemet, utan man mÄste fortsÀtta förankringsarbetet ocksÄ sedan systemet har införts hos anvÀndarna.

Skönhetsdrömmar pÄ burk: En retorisk analys av hudvÄrdsreklamannonser

Syftet med denna uppsats var att underso?ka om det finns skillnader och i sa?dana fall vilka skillnader pa? reklamannonser fo?r hudva?rdsprodukter i livsstilstidningar som sa?ljs i Sverige, fo?r kvinnor respektive ma?n. Jag har gjort en retorisk inneha?llsanalys av totalt tolv annonsbilder. De teorier jag utga?tt ifra?n a?r genus, retorik och media- marknadskommunikation.

Medarbetares uppfattning av sÀkerhetsklimatet: Skillnader utifrÄn anstÀllningsÄr och anstÀllningsform avseende ledningens och arbetsgruppens sÀkerhetsarbete

Syftet med föreliggande studie var att undersöka om det fanns nÄgon skillnad mellan de som varit anstÀlld fÄ respektive mÄnga Är samt mellan de som arbetade dagtid och de som arbetade skift gÀllande uppfattningen av sÀkerhetsklimatet avseende bÄde ledningen sÀkerhetsarbete och arbetsgruppens sÀkerhetsarbete pÄ ett bruk inom massa- och pappersindustrin. Totalt deltog 92 medarbetarna i studien och dessa fick besvara frÄgeformulÀret, Nordic Safety Climate Questionnaire (NOSACQ-50). Resultatet visade att de som arbetat mÄnga Är uppfattade bÄde ledningens och arbetsgruppens sÀkerhetsarbete som bÀttre Àn de som arbetat fÄ Är. Det visade sig Àven att de som arbetade dagtid uppfattade, om Àn bara i nÀrheten till signifikant, ledningens sÀkerhetsarbete bÀttre Àn de som arbetade skift. Att ha en förstÄelse kring att det finns skillnader i uppfattningen av sÀkerhetsklimatet och vad dessa kan bero pÄ kan vara av vikt för att skapa ett bÀttre sÀkerhetsarbete pÄ företaget, nÄgot som diskuteras i uppsatsen..

Styrning vid postimplementering av affÀrssystem - en studie om ledningens roll

Den hÀr uppsatsen redogör för en studie om ledningens roll vid postimplementering avaffÀrssystem. Syftet med studien var att belysa vilka faktorer som bidrar huruvidapostimplementeringen kommer bli ett prioriterat omrÄde i verksamheten. Studien syftadeocksÄ till att ta fram riktlinjer som kan vara behjÀlpliga för ledningen vid genomförandet avpostimplementeringen. Studien bestÄr av en teoretisk referensram, som Àr uppdelad i tre olikadimensioner: ledning, organisation, system. Vi har i studien gjort en förstudie och enhuvudstudie.

Kommunikationens betydelse och pÄverkan för motivationen : - ur ett mellanchefsperspektiv

Denna uppsats kommer att se till mellancheferna, som i dagens organisationer har en utsatt position. De Àr hÄrt styrda frÄn ledningen och de ska förmedla ledningens budskap nerÄt i organisationen till medarbetarna, Àven om de inte stödjer ledningens budskap. Oavsett vilket, Àr det Àven deras uppgift att fÄ medarbetarna motiverade och engagerade i arbetet. Detta gör mellancheferna med hjÀlp av olika former av kommunikation. Uppsatsens syfte Àr att beskriva vilka kommunikativa strategier samt tekniker en mellanchef anvÀnder sig av för att fÄ sina medarbetare motiverade och engagerade.Fyra intervjuer har genomförts, dÀr fyra mellanchefer har berÀttat om hur de anvÀnder sig av kommunikationen för att motivera och engagera medarbetarna.

Effekter och erfarenheter av implementerade miljöledningssystem pÄ tre medelstora företag : En intervjustudie ur organisationsteoretiskt perspektiv

MÄnga av dagens företag jobbar aktivt med miljöfrÄgor. Ett sÀtt att jobba med miljö och integrera miljöarbetet i företagets verksamhet Àr att implementera ett miljöledningssystem. Miljöledningssystem (MLS) Àr ett sÀtt att strukturera, styra samt organisera miljöarbetet i företag och andra organisationer genom praktiska handlingar. Det Àr ett verktyg att fördela ansvaret, organisera, prioritera och effektivisera arbetet för att pÄ sÄ sÀtt verka för en bÀttre miljö och uppfylla myndigheternas och intressenternas miljörelaterade krav.Denna studie fokuserar pÄ de organisatoriska aspekterna sÄsom ledningens och anstÀlldas roller och engagemang, förÀndringsprocesser och kommunikation inom företagets samtliga led. Syftet med denna studie var Àr att, genom intervjuer av miljöansvariga pÄ tre medelstora företag, fÄ en förstÄelse för hur medelstora företag upplever implementeringen av miljöledningssystem.Resultaten pekade pÄ att implementeringen i samtliga företag har blivit framgÄngsrikt och miljöfrÄgorna har blivit vÀl integrerade inom organisationerna.

Den operativa ledningens utveckling i Tyskland

Operation, operationskonst, operativ ledning Àr nÄgra av huvudorden nÀr man inom militÀrhistorien beskriver den militÀra ledningsorganisationen. HÀr anförs mycket ofta exempel ur den tyska militÀrhistorien. Vad Àr det dÄ som sÀrskilt utmÀrker den operativa ledningen i Tyskland? NÀr, hur och varför har den uppstÄtt, införts och genomförts?Arbetet redovisar den operativa ledningens utveckling i Tyskland ur militÀrhistoriskt perspektiv och utifrÄn tyska synpunkter. Det innehÄller sÄlunda inga jÀmförelser med utvecklingen i andra lÀnder.

Styrning mot lönsamhet : ur ledningens perspektiv

Uppsatsens syfte avser att beskriva hur ACB Laminat, ur ledningens perspektiv, arbetar med lönsamhetsstyrning. Vidare ska eventuella brister i detta tillvÀgagÄngssÀtt belysas och analyseras, för att förslag till tÀnkbara ÄtgÀrder ska presenteras för företaget.För att nÄ uppsatsens syfte har en fallstudiebaserad kvalitativ studie anvÀnts. En tydlig avgrÀnsning av vad som ingÄr i undersökningen och vad som ligger utanför finns dÄ uppsatsen enbart avsÄg att undersöka ledningens syn pÄ hur företaget arbetar med lönsamhetsstyrning. En kvalitativ ansats har anvÀnts för att genom en djupgÄende intervju belysa en helhet och med hjÀlp av mina egna tolkningar finna en förstÄelse i det undersökta.En beskrivning pÄ hur företaget, enligt ledningen arbetar med lönsamhetsstyrning har presenteras. Vidare har undersökningen resulterat i att brister i företagets arbetssÀtt funnits och förslag till hur de kan avhjÀlpas har presenterats.

1 NĂ€sta sida ->